onsdag 8 augusti 2018

Sommarbluffen och sommarens gissel-stödstrumpor

Hur kul är det egentligen med stödstrumpor? 
Det är egentligen inte alls kul. 
Varken vinter eller sommar. 
Fast värst är det under sommaren, speciellt en sådan Afrikasommar vi begåvats med i år. 
Då blir stödstrumpan till ett gissel. 
Plåga. 
Tortyr. 
Jag vet, för jag kämpar på med mina förbannade stödstrumpor. 
Många i min omgivning som bör/måste ha stödstrumpor slänger eländet i garderoben. 
Blir för varma i sommarhettan.
Det kan jag verkligen hålla med om.
 Fast det kan bli ett farligt sommaradjö till strumpan som skyddar mot både det ena och det andra i sjukdomsväg. 
Denna sommaren av alla somrar, har också stödstrumpan exploderat som modestrumpa. Det är har blivit inne använda detta gissel. Tack vare sportfolket som krattat manegen för stödstrumpans landvinningar. 
Webbförsäljningen på nätet tycks gå strålande. Väldigt många strumpor med roliga namn-och färgkombinationer. 
Inte som mina sjukhusvita. 
Problemet är bara att väldigt mycket är skräp. 
Skyddar noll och intet. 
Årets sommarbluff, alla kategorier. 
Äkta vara är medicintekniska kompressionsstrumpor med rätt ankel-och vadmått. Kompressionsklass 1, det vill säga hålla ett tryck mellan 15-21mmHg. Först därefter kan du kolla in skostorleken. 
Vissa kör ut skostorleken som det viktigaste. När det i själva verket är tvärtom. Själv köps mina på Mabs. 
Det gör sjukhuset också. 
Där kan du finna rätt vara. 
Lycka till.
För helt enkelt är det inte.
Tips.
Tala med ditt apotek. 

Inga kommentarer: