söndag 5 augusti 2018

Bloggen avslöjar: Lördagens ”hemliga” Pokemonfest i Lomma

Medan övriga Lomma förberedde sig för kvällens kräftfest på Centrumtorget samt finalen för Dansveckorna på Strandängarna, utspelades vid lunchtid en högst märklig företeelse i byn. Vid lunchtid besteg allvarliga koncentrerade män och kvinnor kullen som avrundar Strandängarna vid Öresund. 
Åldersspannet 10-60 år. De kom från alla håll och kanter i Skåne. 
”En från Kalmar,” sa mitt barnbarn, Samuel, 10 år, illmarigt åt mig. 
Själv kom han från Dalby. 
Var en av de fyra barnen som haft turen/lyckan bli inbjuden. Alla naturligtvis fokuserade på uppgiften. Speciellt inbjudna till Ex-Raids på just den aktuella kullen i Lomma som fått namnet ”The 5 standing stones” i mobilspelet. 
Spänningen olidlig bland deltagarna. 
Absolut ingen överdrift. 
Jag fattade nada. 
Full i skratt åt tokigheterna. Smög omkring nedanför kullen med min el-skoter. Förstod på de spända ansiktsdragen, att det här var något högst märklig som skulle inträffa. Jag hade ändå svårt ta in det. 
De allra flesta var vuxna människor som jag. 
Galenskap i kubik. 
Fast på allvar. 
I drygt en timme rörde sig knappt folkhavet på kullen. 
Plötsligt.
Hastig upplösning. 
Alla rusade ner för kullen. Nu lättade. Glada som de vunnit högsta vinsten på lotto. Tjattrade och skrattade. Vissa slog sig för bröstet som Tarzan. De hade fångat Mewtwo i sina mobiler. Det absoluta guldkornet bland alla märkliga figurer i Pokemon. Vissa drog vidare till Kävlinge för en ny spännande jakt. 
De hade fångat Mewtwo. 
På kullen.
Mewtwo.
Det är en bipedal, humanoid varelse med några kattfunktioner. Alltså ett kattliknande föremål med en glödlampa i svansen. 
Här nedanför en bild på Samuel som fångat Mewtwo i sin mobiltelefon. Han var lika överlycklig som alla de vuxna människorna.
Några timmar senare skulle Jackpot spela upp till dans nedanför kullen. På Centrumtorget drog kräftfesten i gång. 
Ingen, absolut ingen, hade en susning om att dagens stora grej i Lomma var en vanskapt katt med en glödlampa i svansen. 
Visst är livet hur kul som helst. Något annat går inte att säga. 
Tack, Samuel, du öppnade dörren till en ny okänd värld för mig.
Det var en udda upplevelse som jag tar med mig. 

Inga kommentarer: