torsdag 9 augusti 2018

När Lomma drabbades av Saharahetta-åkte kudden in i frysen

Igår åkte Lomma på en rejäl hetta från Sahara. Vi slog ett snyggt personligt rekord inomhus med 29,7. 
Utomhus ska vi inte tala om. 
Jag bara väntade på att kamelerna skulle dyka upp utanför Täppan. Vi har ju redan sälar i Höje å. 
Det märkliga var att värmen inte ens släppte när kvällen kom. 
Trots mulen himmel. 
Naturligtvis bävade jag inför nattens vedermödor. Det enda som återstår är att hudflänga sig själv. Det är naturligtvis en omöjlighet. Visserligen känner man sig galen i en sådan kvällshetta, men någon måtta får det allt vara. 
Då kom jag på den geniala idén: varför inte lägga in kudden i frysen? 
Jag uppfinner en kylkudde.
Utan betänketid fick det bli så. 
Kudden åkte in bland allt annat i frysen som glasspinnar, pytt-i-panna, köttbullar, överblivna skivor av en gammal slottsstek, fiskpinnar till barnbarnen, vårrullar, ärtsoppa med mera godis. Jag fick pressa ner kudden. 
Sedan var då frågan hur länge skulle min kudde få vila ut i kölden. 
Jag började försiktigt. 
Redan efter några minuter kom första testet. 
Kudden skönt kall men inte väl avkyld. 
Vid nästa test fick kudden ligga till sig. 
Jag glömde helt enkelt bort den. Den makalösa TV-serien, ”Better Call Saul”, på Netflix kom i mellan. 
Därför blev kudden förvandlad till ett isblock. Inte helt skönt att ligga på. Halkan för svår. Huvudet for än hit och än dit. Fast kallt blev det. Även av vattnet i sängen när kudden smalt ner till vanlig trist kudde igen. 
I morse slog det mig: finns det en frysbox stor nog att ha utomhus. Där hela jag kan ligga och puttra i kylan medan kamelerna står utanför Täppans staket och råmar (råmar kameler?). Japp, den som lever får se.

Inga kommentarer: