tisdag 6 april 2021

Från hövding till pensionär-Lommabon Anders Berngarn fyller 65 år

 

Jag har i mitt oändligt spännande journalistliv träffat en hel del ledande kommunalpolitiker i Svea Rike. De flesta politiskt skolade med grunden lagt i ett politiskt ungdomsförbund. Ganska tråkiga. 
Formella. 
Inga lustigkurrar precis. 
En och annan har stuckit ut som kommunalrådet Raymond Hansson i Tanum, Bohuslän. 
Charles de Gaulle sa på sin tid: 
”Jag är Frankrike.” 
Raymond sa: 
”Jag är Tanum.” 
En annan hotade mig med hjärtinfarkt om jag inte slutade skriva om honom. 
Och så har vi då Anders Berngarn. 
Lommasonen var kommunalråd (M) och hövding som jag kallade honom från 2010 till 2018. Helt överraskande hoppade han av sin topposition efter det senaste valet. 
Jag suckade tungt. 
Det roliga tog plötsligt slut.
Anders var ett högst ovanligt politiskt djur som ställde upp på alla mina galenskaper. 
”Visst Calle, vi kör,” sa Anders Berngarn alltid med gott humör. Och det gjorde vi. 
Blandade på bloggen seriösa inslag med tokigheter. Mest stolligheter, vill jag nog säga. 
Kul hade både vi och bloggläsarna. 
Det gick så långt, att någon till och med tyckte jag gullade för mycket med hövding Berngarn som alltså idag fyller pensionär (65 år). 
Hur blir då pensionärslivet? 
”Jag har fyra styrelseuppdrag och ordförande i Kommunfullmäktige. Så jag jobbar i snitt 30 procent. Det är lagom,” svarar pensionären, Anders Berngarn, på min fråga. Här nedanför följer ett litet urval av allt som vi hittade på under de åtta roliga åren, Anders Berngarn, var Lomma kommuns ledande politiker. 
Visst var det bättre förr. 
Grattis, Anders.
Från en som mellan varven jagade dig med blåslampa.

 



Inga kommentarer: