fredag 30 april 2021

Vårtal till en kvisthög

Vi har samlats denna kylslagna vårkväll inför en kvisthög, för hälsa våren välkommen.
Det är inte lika många kvistar och pinnar som det finns boende i Lomma kommun. Däremot räcker kvistar och pinnar inte till, för alla våra tankar och längtan efter en vaccinerad sommar. 
Låt oss åter få ett normalt liv. 
I år som förra året har coronan släckt vår majbrasa. Vi får än en gång stirra på torra kvistar och pinnar. 
Visserligen talas det om digitala brasor. Hur kul är nu det? Inte alls, faktiskt. Sköna maj välkommen, kan vi sjunga ändå. 
Valborg 2012 hälsade jag våren välkommen i Bjärred, Lomma kommun. Jag höll ett glödande vårtal inför menigheten som slöt upp i massor. 
Det var en upplevelse vill jag lova. 
Valborgsbrasan knastrade. 
Sotflagor fladdrade iväg för möte vårens ankomst. 
Gemytet påtagligt. 
Människor glada.
Drömmar. 
Förväntningarna kändes i luften. En stund med den nyanlända våren alltid läckert få uppleva. 
Några år senare hälsade min son, Johan, våren välkommen i Lomma. 
Hela byn på benen. Jag var mycket stoltare än efter mitt eget vårtal 2012. 
Familjen Rockbäck är alltså en riktig vårtalarfamilj. 
Här nedanför står jag och hälsar våren med majbrasan i Bjärred. 
Allt inramat med klassiska vårsånger. 
Vårtal till en kvisthög, är däremot ingen höjdare. Fast en gör så gott en kan. 
Trevlig vår. 
Ta väl hand om er. 
Vi är ännu inte i mål, men på god väg. Alltid något, men håll avstånd. 
Tack för du orkat läsa ända hit.

 

Inga kommentarer: