lördag 25 februari 2023

Skid-VM från Lommas horisont: Svenska supertjejer golvar mig

 

Sverige har plötsligt blivit Norge. 
I skidor. 
Damskidåkning. 
Svenska skidtjejer sopar rent i VM på skidor. Igår tog Jonna Sundling guld, Emma Ribom silver och Maja Dahlqvist brons i sprint. 
Rensade pallen på samtliga ädla valörer. Något liknande har jag aldrig upplevt i varken OS eller VM på skidor. Jag tappade luften i TV-soffan. 
Idag släppes så Ebba Andersson och Frida Karlsson lösa i de backiga skidspåren. 
Skiathlon 15 km. 
Ebba körde som norskan Therese Johaug gjorde under sin aktiva tid. Lämnade hela gänget bakom sig. Körde stort på det sista varvet och tog guld. Inte ens ett fall på slutet kunde hindra henne. 
Det sprutade sur snö kring henne. 
Såg ni det?
Frida i sin tur verkade fortfarande tagen efter sin kollaps. Men inte värre än att hon fixade hem silvermedaljen. 
Starkt. 
Jag blev golvad. 
I morgon fortsätter festen. 
Snacka om svenska supertjejer. 
Vi möts i Planica, Slovenien. 
Sprintstafett fristil. 
Undrar just om min husgud, skidkungen Sixten Jernberg, hade gillat just den grenen. Här nedanför fem svenska medaljörer av sex möjliga. 
Smakar fågel.

 

Inga kommentarer: