söndag 19 februari 2023

Jakten på min hjärtmedicin-så slutade det

 

Apotek Hjärtat är Sveriges största apotekskedja med närmare 400 apotek och över 4 000 anställda. En nog så jobbig arbetsplats, så här i läkemedelsbristens tidevarv. 
Orsaken är flera. 
Läser på nätet om att leveransstoppen kan bero på problem i tillverkningen. Råder brist på ett verksamt ämne i läkemedlet. Oväntat hög efterfrågan osv. 
De apoteksanställda kan alltså inte göra mycket åt saken. Själv trodde jag det enbart drabbade andra. 
Inte mig själv. 
Så hade plötsligt inte längre mitt Apotek Hjärtat i Lomma min livsviktiga hjärtmedicin. 
Kände av paniken.
Den här typen av medicin är tuff. Måste vara inlagd när den sätts sin på en patient.
Nu fick jag ta tag i saken själv, vilket naturligtvis inte ska behövas. 
Efter mycket om och men kunde jag till slut hitta en sista laddning av min hjärtmedicin på Apoteket i Lund. Familjetransport in i går lördag för köpa den sista medicinpakten. 
Nu är Lund också tömt på min variant av hjärtmedicin. Glad för egen del är jag. 
Men sedan då? 
Alla andra som blir utan? 
Enligt branschen ska min typ av hjärtmedicin åter komma i full produktion i mitten av mars. 
Den som lever får se. 
Fan tro't!

 

Inga kommentarer: