måndag 13 februari 2023

Förkylningstider i Lomma: En hel vägg mot snuva, hosta och PROSIT på det!

 

Inte nådigt med receptfria läkemedel mot vanlig hederlig ”bonnaförkylning”. 
En hel vägg som ska bota snuva, hosta och som jag avrundade rubriken med: PROSIT! 
Själv hamnade jag i förmiddags en armlängds avstånd från väggen med otaliga preparat. Började veckan nämligen med hämta ut receptbelagd påfyllnadsdos antibiotika på apoteket i centrala Lomma. 
Har en enveten infektion i lillfingret. Slog mig ner vid en hel vägg med receptfria läkemedel mot förkylning. Kändes tryggt. Förstod snabbt att det rådde förkylningstider i byn. En strid ström av medborgare(många män) rev och slet i hyllorna bland några hundra receptfria läkemedel. 
Snart nog dök Gun och Kjell upp. De firar 64-årig bröllopsdag i år, emaljbröllop, minsann. 
Inte dåligt marscherat. 
Varken Gun eller Kjell nös, så förkylningsväggen lämnades åt sitt öde. 
”Vad ska du skriva om idag,” undrade Kjell i stället. Anade inte att jag siktat in mig på de receptfria läkemedel. Vi(mest män) handlar årligen för hundratals miljoner riksdaler av dessa läkemedel, för vinna matchen mot snuva, hosta och nysningar. Stora försäljningsmonster är nässpray och näsdroppar. Här satt jag alltså nu som en annan förkylningsvaktmästare. Studerade snuvan på Lommaborna på mitt vis.
Visst har jag genom åren testat en och annan förpackning på väggen. 
Inget har direkt varit till hjälp. Endast tiden som gått har varit läkande. 
Och den är gratis. 
Fast vi män som blir så in i vassen förkylda. Känner en viss tröst få sitta intill en hel vägg med receptfria läkemedel mot otyget. 
Heller hur, Kjell? 
Visst känns det skönt, så säg.

 

Inga kommentarer: