onsdag 8 februari 2023

Huvudbry i Lomma: Sydsvenskans lästest för oss äldre-så gick det. Läs här efter bilden:

 

Sitter och bläddrar i Sydsvenskans välmatade bilaga om veckans TV-tablåer. På slutet har man hängt på radiotablåerna som en släpvagn. 
Ännu en välmatad helsida. 
Där tar det stopp. 
Tvärnit. 
Kan omöjligt läsa ett enda radioprogram med mina ordinarie glasögon. Allt blir till en gröt med små texter. 
Hämtar mina läsglasögon. 
Hjälper föga. 
Letar fram Sherlock Holmes förstoringsglas. Plötsligt växer radioprogrammen fram som knopparna på vårens buskar i Täppan. 
Det är alltså priset man får betala i ålderdomens hektiska liv. (texten fortsätter efter bilden)
Synen blir sämre. Det hör åldrandet till, säger du. Visst så är det. Trots jag opererade bort grå starr och provade ut nya glasögon hösten 2021. 
Så sitter jag där likt förbannat med Sherlock Holmes goggles-förstoringsglaset. Kämpar med Sydsvenskans tablå om kommande radioprogram. 
Kanske borde jag åter prova ut nya glasögon. Känns väl tidigt, men ändå. 
Sydsvenskans lästest blev en prövning i morgondimman vid frukostbordet. 
Det var väl rostat bröd jag åt? 
”Nä, en skiva lingongrova. Du borde nog också testa dina smaklökar,” sa hustrun och log sockersött mot gubbens förstelnade blick. 
Och där stoppade vi livet. 
För en stund i alla fall.
Ack ja...

 

 

 

Inga kommentarer: