söndag 5 februari 2023

Lommatanke: Det är något sjukt med den kinesiska ballongen-nedskjuten av amerikanskt jaktflyg

 

Till vänster på bilden. 
Ballongen nedskjuten. 
Till höger jag med en helt vanlig ballong på Centrumtorget i Lomma. 
Dessutom helt ofarlig. 
En fredens ballong. 
Om den farliga ballongen som sköts ner, tackar president Joe Biden piloterna för ett bra jobb. 
 Herre Gud, för skjuta ner en ballong? Något mina barnbarn gjort många gånger. Det är något skumt med hela den här ballongaffären. 
Hela rymden har vi lärt oss, är packad med amerikanska övervakningssystem i form av diverse högteknologiska satelliter. Minsta myra på jordklotet kan ringas in och skjutas i bitar. Så vill i alla fall Pentagon att vi ser på saken. 
I alla fall före den kinesiska ballongen dyker upp på radarn och ställer till det. Svävar fritt in över den amerikanska östkusten. Når nästan fram till Montana. 
Då går larmet. 
Jaktplan skickas upp. 
Ballongen skjuts ner. 
Kineserna blir i sin tur sura. En sur kines är icke att leka med. Protesterar mot USA:s användning av våld för att attackera obemannade luftskepp, skriver Kinas utrikesdepartement i ett pressmeddelande. 
Jag har väl aldrig hört på maken. 
Här sitter jag i lilla Lomma och försöker se bakom denna märkliga nyhet. 
Varför släppte Pentagon in ballongen över USA? 
Varför skickade Kina in sin ballong? 
Varför? 
Mig lurar ingen. 
Det är något sjuk med hela den här märkliga ballongaffären. Sanningen får vi nog aldrig veta. Hemliga ballonger som plötsligt blir synliga är och förblir hemliga. 
Vinden säger kineserna. 
Glurp, svarar jag.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj! Tack för informationen! Alltid lika trevligt att se ditt dagliga blogginlägg