torsdag 16 april 2020

När jag var bjuden till den danska drottningen

Idag fyller den danska drottningen, Margrethe 80 år. När drottningen fyllde 50 år, var jag ackrediterad som journalist på kalaset i Köpenhamn-se akrediteringen här ovanför. 
Det blev en fest mest för mina föräldrar. 
Min mamma slukade allt om kungahusen i Europa, med de nordiska kungliga familjerna i topp. När jag var inbjuden som reporter för följa den danska drottningens 50-års fest, gick mamma i spinn av lycka. 
Jag hade i hennes ögon lyckats som journalist. 
Det var ofantligt stort att hennes son var inbjuden till det danska hovet.  Den natten drömde hon om att hon fick träffa Påven?!
Min pappa som jag aldrig fick leva ett helt liv tillsammans med, såg saken möjligt något annorlunda. 
Mina föräldrar skiljdes när jag var 5 år gammal 1951. 
Pappa var den sanna bohemen. Gav inte ett vitten åt överhögheten.
En glad skit med mycket humor, samt en mycket framgångsrik fisk-och grönsakshandlare i Dalarna. 
Kungahusen var absolut inte hans grej alls. 
Jag minns att han stirrade förundrat på mig, när jag berättade om inbjudan till den danska drottningens 50-års fest. 
Han fick ett blänk i ögonvrån. 
Jag tror det var en tår av stolthet. 
”Danska drottningen? Du ska alltså dit? På hennes kalas?” sa han försiktigt och harklade sig. Satt tyst en stund. 
Snöt sig och sa: 
”Du får bjuda in henne på din 45-års dag nästa sommar, men jag kommer inte. Absolut inte.” Vi kramades.
Jag blev blöt på kinden. 
Sedan viskade pappa i mitt öra: 
”Hälsa den danska drottningen från Calle i Hofors.” 
FOTNOT: Mina föräldrar lever inte i dag. Min pappa hette också Calle. Bodde i Hofors. Hur var kalaset? Det får vi ta en annan gång.

Inga kommentarer: