fredag 17 april 2020

Coronakarantän: Kärlekstragedin Romeo och Julia-i verkligheten

Min lilla berättelse om ett kärleksdrama i ett skyddsrum, fann jag i ett inlägg på Facebook. Vännen, profilen och journalisten, Ulf R Johansson, lade ut Expressens etta från den 15 april 1945. Samma dag som brittiska trupper befriade koncentrationslägret Bergen-Belsen, Niedersachsen, Tyskland. 
Det som fångade mitt intresse var emellertid ett kärleksdrama i ett skyddsrum i Stockholm (inringat här ovanför). 
En annorlunda variant av William Shakespeares drama med Romeo och Julia. (texten fortsätter efter den kopierade texten, här nedanför)
En 19-årig yngling försökte strypa sin älskade mitt i natten i ett skyddsrum. Flickan blev medvetslös. 
Ynglingen trodde hon var död och hängde sig. 
När flickan vakande upp, fann hon sin älskade livlös i snaran. Hon skyndade upp och väckte hans föräldrar. 
Fadern försökte få liv i sin son med konstgjord andning, men det var för sent. 
Han var död. 
Det var detta som fångade mitt intresse. 
En hjärtknipande historia i tider, när vi många sitter i coronakarantän. 
Diktens Romeo tog gift. 
Det finns historier och så finns det historier.
På tal om skyddsrum. 
I juni 2018 skrev jag här på bloggen en svit inlägg om skyddsrummet i min bostadsrättsförening, Skrattmåsen, i Lomma. 
Ordförande Flax och jag inspekterade föreningens skyddsrum in i minsta detalj. Det blev en märklig upptäckt. 
Många mil bort från Shakespeares drama, för inte tala om kärleksdramat i skyddsrummet. I stället kan man ställa sig frågan: hur det står till med fredens skyddsutrustningen i coronatider? 
Krigets skyddsutrustning i våra skyddsrum luktade första världskriget. 
Tänk som det kan sluta.
Tack Ulf R, för den pärlan. 

Inga kommentarer: