söndag 19 april 2020

Coronaröran: Allan Larsson blir min räddningsplanka

När jag vaknade upp i morse till en strålande vårsol, blev det snabbt solförmörkelse. Sydsvenskans första sida daskade mig i ansiktet. 
Coronaviruset är den största journalistiska utmaningen sedan andra världskriget. Det går väl sisådär. (texten fortsätter efter bilden)
Till söndagens frukost upplyste mig text-TV om, att ytterligare 111 svenskar avlidet av det där förbannade viruset. 
Det rostade brödet fick sorgkanter. 
Ägget smakade hårdkokt, trots det var löskokt. 
Jag befinner mig i karantän/isolering. 
Tillhör den absoluta riskgruppen. 
Stämplar in på de flesta krispunkterna. 
Jag som har slagit tillbaka döden, ett antal gånger tidigare i mitt oändligt spännande liv, är rädd. (texten fortsätter efter bilden)
Hittar den tidigare finansministern och superjournalisten, Allan Larssons (82 år) inlägg på Facebook. 
Han rundar alla otaliga experter på sitt eget vis. 
Rubriken: Kan någon hjälpa mig att förstå corona? 
Allan Larsson skriver: 
”Jag tillhör ingen av Corona-debattens två ”flockar”, varken den som häcklar Anders Tegnell eller den som hyllar honom. Jag befinner mig på grund av ålder i riskzonen och är bara intresserad av att förstå det som sker – och att hålla mig vid liv. 
Jag lever i karantän och följer med i debatten, den svenska såväl som den internationella. Mycket motstridiga fakta och åsikter. 
Jag fattar inte hur så många kan veta så mycket och dra så bestämda slutsatser! Jag har dock förstått att man ska vara skeptisk till de internationella jämförelserna eftersom diagnos, rapportering och statistikföring skiljer sig åt. 
Det enda som man tycks kunna ta fasta på är SCBs statistik över dödlighet, som rapporteras vecka för vecka, år för år – med samma metodik. 
Jag har ur den statistiken tagit fram följande information: 
Under de första 14 veckorna av 2018 dog 28.102 personer; ett år mer hög influensaaktivitet och fler dödsfall än normalt .
 Under samma tid 2019 dog 24.738 personer, inget influensa-år, låga dödstal. 
Under de första 14 veckorna i år har 25.767 personer dött, dvs 2.335 färre än under förra influensaåret 2018, men 1.029 fler än 2019.
 I siffrorna för 2020 ingår cirka 1.200 Covid-19-fall, enligt Folkhälsoinstitutets rapporter, markerade i rött i diagrammet; det innebär att närmare fem procent av dödsfallen under årets första 14 veckor är relaterade till epidemin (senaste siffran var 1.400, men då ingår de fall som rapporterats in under vecka 15; jag har för avsikt att uppdatera diagrammet, när det finns nya säkra veckosiffor). 
Trots detta är alltså dödligheten under 2020 fram till och med veckan 14 lägre än den var under det senaste influensa-året 2018; det är först under vecka 13 och 14 som dödstalen för 2020 är högre än 2018. 
Dödsfall i andra sjukdomar än Covid-19 har under 2020 gått ned med cirka 5 procent. 
Hur ska man tolka dessa siffror? 
Vilka slutsatser kan man dra? 
Eller är det för tidigt att dra några som helst slutsatser? 
Kan någon hjälpa mig att förstå?” 
Allan Larsson avrundar med att räkna upp en hel radda ”experter”. 
Det blir många. 
Väldigt många. 
När jag googlar får jag upp 3 640 000 träffar. 
Förstå att en vanligt mänsklig varelse blir yr i huvudet. 
I TV maler Anna Brolin på om vård i livets slutskede. 
Vilken jävla start en söndagsmorgon i coronans tecken. 
Tack i alla fall, Allan Larsson. 
Du blev dagens räddningsplanka.

Inga kommentarer: