söndag 31 juli 2011

Så här ser ”bomberna” ut som skjuter sönder fotbollsintresset

Bangers, kallas dom för. De på bilden kommer från Polen. Annars finns det gott om Bangers att köpa hem via nätet från Italien.
Raketer, knallskott, smällare och bomber, är andra populära namn på otyget.
Det kan alltså ha varit sådana här små rackare som kastades från Djurgårdsklacken. Domaren Martin Hansson tvingas för allas säkerhet, att avbryta den allsvenska matchen på Swedbank Stadion mellan Malmö FF-Djurgårdens IF.
Gårdagens beslut var helt riktigt. En låda med 20 st skarpa Bangers får man ge 150 kr för, plus transportkostnader.
Ljudnivån från en Bangers som sprängs
är betydande. Inne på den täta byggda Swedbank Stadion blir ljudeffekten bombliknande. Jag vet. Jag var där.
Tro nu inte att det är första gången i mitt händelserika fotbollsliv som åskådare, jag upplevt bomber och raketer.
Redan på 1980-talet, när vi var de närmaste sörjande som följde ett ytterst framgångsrikt MFF, small det. Och det här var långt innan supporterkulturen exploderat på allvar. Fast då fanns endast Kina-puffar att tillgå. Fansgruppen, Oxarna från Oxie, älskade sina puffar.
Problemet, då som nu, var annars
supporterskarorna som reste med lagen från Stockholm. Värst var AIK:s publik med nyskapelsen ”Black Army”.
Deras vapen var ofta att kasta kungliga enkronor på oss. Inte alls ett ofarligt tilltag. Min äldsta son tjänade en slant på att rensa läktaren från kronor.
Hur ska man då få stopp på, att man tar in Bangers på fotbollsarenorna? Det är inte helt lätt. Faktiskt nästan helt omöjligt. För de är så små att de ryms i en snusdosa. Fästmön får också lätt plats med hur många som helst, i både trosor och i sin behå. Det funkar också utmärkt att stoppa Bangers i kroppens ihåligheter, om Herrskapet förstår vad jag menar.
Det enda som återstår är då kroppsvisitation. Naket. Det skulle säkert ta någon månad att kamma igenom 10 000 supportrar.
En sak är då säkert.

Vi Gubbar som varit med på läktarna i 55 år, vägrar vika ner oss.
På onsdag sitter jag där igen.
Då är det MFF-Glasgow Rangers FC.
Mumma.
FOTNOT: Bilderna på Bangers har jag hittat på nätet.



MER OM FOTBOLLSSKANDALEN
Aftonbladet HÄR!
Expressen HÄR!
DN HÄR!
Sydsvenskan HÄR!
Och Sydsvenskans chatt som börjar kl.15.00 HÄR!

Inga kommentarer: