måndag 25 juli 2011

Hold sammen-hold hender

Jag hade tänkt avslöja en trevlig nyhet för alla som bor i Lomma i dag. Jag skjuter på det. Mina tankar sitter fastnitade i hemskheterna som drabbat Norge. Det går inte att komma runt det som inträffat i Oslo och ute på ön, där minst 85 människor avrättades kallblodigt av en komplett galning. Fortfarande saknas ett 30 till 40-tal kroppar. Det bara GÅR INTE att komma runt den här oändliga tragedin som får alla ord att bli betydelselösa. Sorgen känns alldeles för stor att ta in. Övermäktig ofattbar.
Jag läser Verdens Gangs hemsida. Bilder, bilder och åter bilder. Och mitt i hela den skakande röran 586590 människor från olika länder som håller händerna och bildar en mäktig kedja. Jag hoppar in i kedjan och så är vi plötsligt 586591 som tillsammans håller våra händer i denna växande tysta protest.
Kanske för en tryggare värld?
Vad vet jag?
Det känns i alla fall bra.
Det får räcka.
Hold sammen-hold hender!
Kanske du kan nå länken HÄR!

Bilden här nedanför är från dagens häktningsförhandling i Oslo tingsrätt. Massmördaren förs ut bakvägen efter förhandlingarna och körs bort i en bepansrad bil. Han häktas i åtta veckor för terrorbrott.
Han ler.
På framsidan av tingsrätten väntar en uppretad folkmassa på att få slita honom i stycken.
Ingen ler.

(bilden från Verdens Gang)

Inga kommentarer: