måndag 4 juli 2011

Rötmånadsjournalistik: Lomma har ingen skyline!

Titta noga på den här vinjettbilden. Du ser en tom väg. Vita linjer. I fjärran några träd och buskar. En vägskylt. Några mötande fordon. Lyktstolpar. Trafiksäkerhetsräcke. Inget mer.
Du har precis sett Lommas skyline. Den finns helt enkelt inte.
Titta på den inlagda bilden. Du ser Manhattans världsberömda skyline med alla spännande skyskrapor. Visst, jämförelsen haltar, men skit i det.

När jag för första gången landade på Kennedy Airport, tog jag en yellow cab in till Buddy Holly-hotellet, Wolcott, 31st Street, between 5th Aveny and Broadway.
Plötsligt. SKYLINE! Manhattan. New York.
Den synen glömmer jag aldrig. Jag satt som i en film. På riktigt. Den kvinnliga taxichauffören körde också som en biltjuv. Alla drömmar föll plötsligt på plats.


Men vad tusan nu då?
När jag satt i mina rötmånadstankar Manhattan/Lomma, brände plötsligt en yellow cab förbi mig. Det var egentligen för bra för att vara sant. På vägen mellan Lund-Lomma. I brådrasket fick jag i alla fall till en bildruta som ni kan se här ovanför. En gul taxibil. Och det var inte i New York.
När jag körde in i Lomma upptäckte jag i alla fall något
alldeles unikt. Liftarna. Uthyrningskranarna som hälsade mig välkommen till Sveriges bästa kommun.
Det såg jag inga, när min galna taxichaufför gav järnet mot Holland Tunnel som går under Hudson River och tar en till nedre Manhattan.
Alltid något. Kranarna alltså.
-Yes We Can!
Slank det ur mig.
FOTNOT: Wikipedia: Rötmånaden inleds enligt nutida svensk tradition i slutet av fruntimmersveckan den 22, 23 eller 24 juli och pågår till 22, 23 eller 24 augusti.

Inga kommentarer: