Hit men inte längre. Sedan är det obönhörligen stopp.
Jag testade höstens stora stridsäpple i Lomma. Kanalen som ska anläggas mellan kvarteren Kommendören och Hamnvakten i Strandstaden som JM bygger i Lomma hamn. Kanalen kommer att tanka sitt flöde från Höje å. Nuvarande Kajgatan klyvs rakt av. En bro för cyklande och gående ska ersätta Canel Street, förlåt, Kajgatan, som blir en kanal.
De boende i kvarteren ner mot Lomma Beach går i taket. De måste i framtiden ta en rejäl omväg för att med sina bilar nå sina bostäder.
-Vi blir avklippta. Det är inte bara klokt. Nu blir det protester, säger en dam irriterat till mig som vill vara anonym.
-Jamen, det visste ni väl när ni flyttade in, försöker jag.
-Vadå visste?
-Ja, att Kajgatan skulle klyvas med en konstgjord kanal, försöker jag.
-Jo, men ingen berättade att bron som ska byggas endast är till för cyklande och gående. Bygg en rejäl bro så vi kan köra över med våra bilar.
Jag förstår att det här kanalbygget kan bli höstens stora tvisteämne i Lomma.
Räkna alltså med bråk.
FÖR ÖVRIGT påpekade vännen Peter att de där stålplanken som jag skrev om, är till för byggande av kvarteret Hamnvakten. Det är helt riktigt. Jag hade fått fel uppgifter från byggbolaget JM. Och att det faktiskt ska bli biltrafik och inte endast en gång-och cykelbro.
Vi får väl se hur det slutar när alla bitar är på plats.
Tack för kaffet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Jaha, det var nytt, jag har flera gånger när jag gått längs kajen funderat på hur de skall lösa problemet med en stor bro. Nu vet jag. Man kan förstå att de boende blir lite sura.
Tommy
Skicka en kommentar