måndag 27 april 2020

Coronaviruset: ”Jag gjorde självskattningstestet”

Det där förbannade viruset, convid-19, ska man ha största möjliga respekt för. Vid den dagliga pressträffen med Folkhälsomyndigheten som vi följer i TV, uppdateras dödligan i världen. Det är en dyster information som föder rädsla bland många medborgare. Jag är en av dessa som kämpar med dystra tankar. 
Dessutom befinner jag mig i riskzonen som 70-åring. 
Faktum är att man vet varken ut eller in. Framtiden känns inget kul i den självvalda karantänen. 
Beslutade mig för göra Region Skånes självskattningstest för det nya coronaviruset. Kunde det lätta på mitt bekymmer? 
Jo, jag vet att testet kritiserats, men ändå. 
Region Skåne skriver: 
”De flesta som smittas får milda symtom och kan vårda sig själva hemma som vid en vanlig förkylning eller luftrörsinfektion. Om du är osäker på om egenvård räcker kan du via ett självskattningstest svara på några frågor och få vägledning om du behöver kontakta vården.” Jag fick besvara åtta frågor. 
Inget märkvärdigt alls. 
Enkelt.
Lätt att svara på. 
Trots högt blodtryck, övervikt och över 70 år gammal, fick jag godkänt. Jag hade inte angivit några symtom för convid-19. Jag skulle fortsätta tvätta händerna noga och ofta, samt följa de riktlinjer och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och min region tagit fram. Det där känns naturligtvis väldigt bra, men går testet att lita på? 
Det vete fan.
Jag får vara glad ändå.
En stund i alla fall. 

Inga kommentarer: