onsdag 1 april 2020

Rockbäcken: ”Jag har en egen hambo”

Hur många kan skryta med att ha en egen hambo? Numera kan man säga, att det är hela familjen Rockbäcks hambo. Rockbäcken. 
Barnbarnen är minst sagt förvånade. Det är väl inte precis deras musik, men i alla fall. 
Rockbäcken, heter hambon. 
Ser ni mannen med dragspelet till vänster på bannorn här ovanför. 
Det är han som komponerat låten. På sin tid rev han av den lätt som en plätt. 
Själv har jag haft svårt förstå, att jag har en egen hambo. Inte nog med det. 
Numera finns den på otaliga ljudtjänster i hela världen som snurrar runt på Internet och som erbjuder strömmad musik. 
Naturligtvis hittar du Rockbäcken på bland annat Spotify och Amazon. Fattas bara annat, höll jag på säga. 
Förvånad?
Ja.
Innan coronan slog till, fick jag en inbjudan till Tokyo. Japanerna ville gärna träffa mannen som fått en egen hambo. 
Rockbäcken. 
På japanska blir det, ロック・クリーク. 
Försök uttala det, den som kan. 
Rockbäcken som nu t o m erövrat landet, precis som The Spotnicks gjorde under 1960-talet. Nu fick vi emellertid skjuta på vårt spännande möte, tills det där förbannade viruset är besegrat. Ja, jag säger väl det. 
Är det det inte det ena, så är det det andra. 
Hambo på er alla.

Inga kommentarer: