lördag 25 april 2020

Coronabuffert: 1000 Vårdcentraler i Sverige rena smittofällan

I Sverige finns ca 1000 vårdcentraler med långt över 100 000 anställda. Landets Vårdcentraler med sina anställda, tar ofta första smällen med coronapatienter utan egentligen veta om det. Med andra ord utsätter du dig för en risk av betydande mått att bli smittad, om du besöker någon av Vårdcentralerna i Sverige. 
Detta är något vi inte talar om. 
Inte ens vår hjälte, statsepidemiolog Anders Tegnell. 
Jag har under den här coronatiden tvingats besöka Lomma Vårdcentral två gånger för en behandling, senast i går. 
Inget kul alls. 
Det har känts som jag stövlat in i coronavirusets hemmaborg. 
Lomma Vårdcentral gör emellertid vad man kan, för stoppa patienter redan i dörröppningen. Under torsdagen stod verksamhetschefen Sirkku Dahlberg, själv på vakt och stoppade alla som var förkylda, ont i halsen osv. 
De plockas i vissa fall in i ett infektionsrum på baksidan av Vårdcentralen. Personalen är givetvis orolig över sina egen hälsa. 
”Vi har anställda som fått stanna hemma. Själv fick jag halsont och stannade hemma. Inte ens anhöriga släpper vi in,” förklarade Sirkku Dahlberg för mig. 
Jag frågade om jag tänkte rätt, att Vårdcentralen var en riskfaktor med tanke på coronasmittan. 
”Ja, så är det,” svarade Sirkku Dahlberg. 
Det känns som om Folkhälsomyndigheten glömt bort omkring 1000 Vårdcentraler i Sverige. Hoppas nu inte jag fick med mig något skit hem. 
I normala fall lever jag i karantän som70 plusare i riskzonen.
Precis som Anders Tegnell bett oss göra. 
När jag måste ge mig av till min Vårdcentral, travar jag alltså rakt in i smittofällan. Det känns åt helvete fel.
Jag är rädd.
FOTNOT: bilden här nedanför med verksamhetschefen, Sirkku Dahlberg, som bromskloss i portgången, ska ses som en illustration.

Inga kommentarer: