fredag 24 april 2020

Corona-TV: Den stora älgvandringen

När SVT Play sjösatte projektet-slow tv-förra våren, räknade ingen med någon större succé. Det blev tvärtom. 
Miljoner tittaade efter älg.
I år sitter vi där igen och glor på just ingenting, mer än sköna naturbilder. Mitt älgpass från TV-soffan gav emellertid resultat. 
Helt överraskande dök skogens konung med sin drottning upp. 
Ja, fler än så. 
Finns det något vackrare att skåda, än en livs levande älg, eller flera, som ljudlöst tar sig fram över svaga isar eller snårig skogsterräng? 
Den stora älgvandringen äger. 
Jag har sett mycket livs levande älg i både Dalsland och Uppland. 
Jag har också bevakat kungajakter på Halle-och Hunneberg i nordvästra Västergötland. Gör också min älgstek varje höst. 
En tradition värt att bevara. (texten fortsätter efter bilden)
Kommer också tänka på hustruns morbror, Gerhard, som var en sällsynt fin människa. Fast i skogen som var han rätta element, blev han lika skicklig jägare som vilken indian som helst. Klassiskt är den gången, när Gerhard sköt fyra älgar under minuten med ett omborrat Remingtongevär. 
För varje skott fick han ladda om.
Skotten satt i mitt-i-prick-i hjärtat. 
Tidningarna skrev om bragden-se klipp här ovanför. 
Det var den jaktbilden som dök upp i mitt huvud, när just fyra älgar vandrade förbi på TV-skärmen. 
Ja, resten förstår ni själva. 
Den stora älgvandringen äger. 
Härligt tidsfördriv i coronavirusets tidevarv. 
På SVT Play, som sagt var.

Inga kommentarer: