onsdag 22 april 2020

Lommatankar: När knäcker forskarvärlden coronaviruset?

Det virvlar runt en massa tankegods. 
När har vi ett vaccin mot det där förbannade viruset? 
Jag är inte ensam om att fundera. 
Spanar förtvivlat med mitt förstoringsglas. 
Den mest säkra rör sig om en hopplös marginal på ett år fram i tiden. Det låter allt för länge. Jag vill ha det NU. 
Genast. 
Tack. 
Det kan jag glömma. 
Ingen bra tanke alls. 
Hur kunde det gå så här? 
Forskarvärlden har de senaste 100 åren knäckt en hel radda av medicinska gåtor, till fromma för mänskligheten. 
Viktiga upptäckter som gett prestige, berömmelse och Nobelpriset. 
Penicillinets upptäckare 1928, Alexander Fleming, utsågs 1999 av tidskriften Time till en av 1900-talets mest inflytelserika personer. 
Penicillinet. 
Utan tvekan 1900-talets största medicinska framsteg. 
Anestesi, kommer jag också att tänka på. 
Bedövning i samband med operationer. 
För inte alls så länge sedan, fick patienten ett rep att bita i, när ben amputerades bort eller magar skars upp. 
Fy för den lede. 
Så kommer det då ett litet osynligt virus från Kina som välter omkull hela världens befolkning. Hur kunde det gå så här? 
En gåta så overklig, att inte ens Hollywood kunde gjort en katastroffilm om eländet. När jag kommit så här långt, märker jag att mina tankar inte räcker till. 
Mina tankenötter är för grunda. 
Någon annan får knäcka gåtan. 
Förmodligen har hen en vit rock på sig.
Vi andra får kämpa på tillsammans med vårt förstoringsglas.

Inga kommentarer: