måndag 17 januari 2022

Så löste jag ett 300 år gammalt mysterium-barnagan ryssen kommer

 

Stora delar av kuststräckan mellan Stockholm till Gävle stod i lågor. Kyrkor, klockstaplar, prästgårdar, järnbruk och torftiga boningshus brändes ner till grunden. Förödelsen inleddes en solig sommardag. 
Ryssen kom nämligen i verkligheten den 25 juli 1719. 
En tisdag, om någon undrar. 
Det svenska motståndet i det närmaste obefintligt. 
Befolkningen i uselt skick. 
Svårt härjade av rödsot, smittkoppor, dysenteri, pesten och andra otyg som svältdöden m m. Dessutom rådde mer eller mindre missväxt. 
Vintrarna hårda. 
Utan klimatförändringen. 
Medellivslängden 37 år för kvinnor. Några år lägre för män. Barndödligheten hög. Det måste varit ett helvete leva på den tiden.Tsar Peter skickade sin väldiga Östersjöflotta med 25 000 man under ledning av generalmajor, Fjodor Apraksin.  
En ståtlig man. (texten fortsätter efter bilden)

Fjoder såg till att jobbet gjordes grundligt. I historieböckerna kallad, Rysshärjningen. Ni kan själv föreställa er vilken fasa befolkningen utefter kustlinjen utsattes för. Jag ryser när jag tränger in i denna förfärliga terrorhandling. 
Det är inte alls konstigt att förfärligheterna brändes in i allmogens folk. Vårdades ömt. Blev till sägner. 
Därför agade min mormor mig över 230 år senare med orden: ”Är du inte snäll, kommer ryssen och tar dig.” 
Inget ovanligt alls bland oss 40-talister få höra när vi var barn av far-och morföräldrar. Har också återberättas av Storytellers genom alla tider. 
Precis som jag gjort nu. 
Mina källor otaliga. 
Det var värt allt grävande. 
Nu vet jag. 
Tydligen har även dagens tsar Putin bestämt sig för mildra hotet mot Gotland. Ryssen kommer inte ännu i alla fall. 
Det var då för väl det. 
FOTNOT 1: Tack barndomsvännen Astrid som satte mig på spåret med bajonetthuggen på kyrkporten till Österlövsta kyrka. När ryssarna kom brändes inredningen, klockstapeln och prästgården också upp.
FOTNOT 2: När får vi se en svensk välgjord TV-serie om Rysshärjningen 1719? Förmodligen aldrig. 

  

Inga kommentarer: