söndag 30 januari 2022

Banbrytande medicin ger lika rött öga som det gamla

 

Jag har stoppat i mig det blodförtunnande medlet,Waran, under dryga 17 år. Det har genom åren resulterat i många blödningar på kroppen. 
Lite var stans, faktiskt. 
Några gånger har ena ögat förvandlats till ett illrött stoppljus. Ser inte så kul ut. 
Emellertid fick jag tidigt lära mig att det var helt ofarligt. Ett blåmärke i ögat som kroppen tar hand om på egen hand. Eller som min hjärtläkare sa: 
”Släck ljuset om det stressar dig. Helt ofarligt”, sa dhan tröstande till mig. 
I november förra året byttes så Waranmedicineringen ut mot nymodigheten, Eliquis. Utan tvekan har det förenklat livet. Numera slipper man ränna som en tok till Vårdcentralen för täta provtagningar. Nästa besök är inte förrän i slutet av oktober 2022. 
Jag trodde inte det var sant. 
En boja släppte.
Räknade också med att slippa ett stoppljus mitt i planeten. Tänk så fel det kan bli. 
Blodförtunnande medel är alltid blodförtunnande medel. Jag får nog vila ögat någon dag.
Irriterat.
Däremot lär det blodförtunnande medlet, Eliquis, ha minskat på hjärnblödningarna. 
Alltid något vara tacksam för.
Ja, jävlar som gubben sa, när han fastnade i björnsaxen.

 

Inga kommentarer: