tisdag 11 januari 2022

Mysteriet flygarringen tätnar-från sandlåda till sjöbotten

 


Det blir en allt mer spännande soppa jag kokat samman med den där flygarringen jag fann i en sandlåda 1952-se översta bilden, illustration. 
Jag var då 5-6 år gammal. Förstod egentligen inte vad det var som dök upp med plåtspadens hjälp. 
Sandlådan var på den tiden något av mitt andra hem. Ett paradis fören liten gosse. 
I söndags gick jag ut med en efterlysning på bloggen. Vad var det för ring jag egentligen hittade i sandlådan för 70 år sedan? Delade inlägget till när och fjärran. 
Inte minst till Flygvapnet som ännu inte svarat. Däremot fick jag napp på Facebook. 
En fullvuxen Kristian hörde av sig. 
Berättade att han för drygt 2-3 år sedan hittade en liknande ring på sjöbottnen till en svensk badplats-se understa bilden här ovanför, illustration. 
Banne mig. 
Visst stämmer det på pricken. 
En exakt liknande ring som jag fann i sandlådan för 70 år sedan. Helt otroligt. 
Mysteriet med våra flygarringar tätnar. 
Nu har vi plötsligt två ringar i silver. 
Exakt lika. 
En överraskande utveckling, må jag då säga. 
Vi gräver vidare. 
Håll i hatten, Gott Folk!

 

Inga kommentarer: