måndag 24 januari 2022

Glatt besked från mig till dig-du slipper sova dig igenom vinter-OS från Peking

 

Allt sedan Peking fick vinter-OS, har jag gruvat mig. Skit också, nu blir det nattpass framför TV-skärmen. 
Kineserna ligger sju timmar före oss tidsmässigt. Det är bara till plussa på uret sju trötta timmar. 
Tävlingarna kan starta alldeles galen tid i Peking. Resultatet blir mitt i natten i våra TV-skärmar. Vi äldre gentlemän och kvinnor sussar då gott i våra TV-soffor. 
Jag vet, för jag har varit med förr. 
Allt för många gånger. 
Minns Mexiko 1968. 
Trots man var en ung vacker yngling, satt man där sju timmar efter och glodde med rödkantade ögon efter alla nattpass. Så inför årets äventyr i Peking borrade jag mig ner i det offentliga tidsschemat (4-20 februari med tjuvstart den 2 februari). 
Jag blev glad. 
De stora tävlingarna som skidskytte, längdskidåkning, ishockey, skrinnaren Nils van der Poel m m, har placerats västerländsk tid. Vilket betyder morgon, förmiddag och eftermiddag hemma i Svedala. 
Discovery äger rättigheterna att sända de Olympiska Vinterspelen 2022 i Sverige. Tävlingarna kommer att sändas i Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport. Kanal 5 fungerar som huvudkanal med de största tävlingarna med svenska intressen. Det var väl ett glatt besked från mig till dig. 
Inget sussande i TV-soffan.
Lomma can.
Jo, om du älskar curling som ofta startar 02.05 svensk tid. Vi ger OS-maskoten, Bing Dwen Dwen, en kram. 
En panda. 
Om någon undrar.

 

Inga kommentarer: