tisdag 18 januari 2022

Mer kärlek till avloppet-coronatrångt i rören

 


Mer kärlek till avloppet! 
Ni har säkert sett Avloppsjourens festliga annonser. På grund av coronarestriktioner kämpar kulturen med inställda föreställningar. Deras lockande annonser lyser med sin frånvaro. Då tar avloppet plötsligt över ruljansen. 
Vem såg den utvecklingen komma? 
”Helt klart har vi fått fler uppdrag i hemmen. Fler sitter hemma. Då kan det lätt bli stopp i avloppet,” säger avloppschef, Jörgen Andersson, på Avloppsjouren till mig. 
Själv var jag tidigt ute. 
För 30 år sedan fick jag avloppet filmat. En nymodighet på den tiden. 
Här har man kämpat ett helt liv för en roll i en Hollywoodfilm, så är det ens avloppssystem som snor hem hela kakan. Man kan bli bitter för mindre. 
Det visade sig att när huset byggdes rakade byggjobbarna överbliven våt cement ner i vårt avlopp. 
Det ställde till problem, vill jag lova. 
Stopp gång efter annan, tills tekniken med filma avloppsrören kom på plats. 
Premiärspolningen firades med champagne. 
”Det där med dumpad cement i avloppet är ett problem än i denna dag. Just nu jobbar vi med nio meter dumpad cement i ett avloppsrör.” fortsätter Jörgen Andersson och tar sats. 
”Ett annat problem är att folk renoverar sina badrum får 100 000 kronor, men byter inte ut gamla plaströr från 1970-talet. Då kan det bli problem med avloppet. Ett otyg.” 
Ord och inga visor från avloppschefen själv. 
Nu vet ni det. 
Ge ditt avlopp mer kärlek och omvårdnad. 
Själv retar jag mig mest på den där filmrollen i Hollywood som försvann med våra avloppsrör. 
Aldrig blir en stackare nöjd.

 

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack Calle för trevliga berättelser. Jag läser dom nästan varje dag. Hälsa Anna-Lena är du snäll Min email ser jag ligger lite fel. Den ska vara: kjdsee@gmail.com. Ha det så bra och var rädda om Er!