torsdag 27 januari 2022

Tänkt i Lomma: Hur kan två plus två bli fem i coronatider?

 

Jag blir inte riktigt klok på det här. 
”Smittspridningen av covid-19 i landet är fortsatt mycket omfattande”,skriver Folkhälsomyndigheten och fortsätter: ”Det har lett till hög sjukfrånvaro som riskerar att påverka samhällsviktiga funktioner”. 
Jaha. 
Vad mer kan en förtappad inte begripa? 
Jo, slutklämmen: 
"Om läget stabiliseras kan merparten av restriktionerna komma att avvecklas den 9 februari.”  
Hallå Folkhälsomyndigheten! 
Vet ni vad ni gör? 
Region Kronoberg meddelar nämligen att alla planerade operationer i nästa vecka ställs in. 
Käftsmäll. 
En underdimensionerad sjukvård. Misshandlad av politikerna de senaste 30 åren. 
Då har ingen nämnt ett ord om alla dessa döda i covid. Fortfarande dör folk i covid. Bara i går lyste siffran 75 döda det senaste dygnet mot oss förtappade. 
Känner mig maktlös. 
Jag får ingen ordning på matematiken. 
Trots att coronan far som ett monster runt våra huvuden, blir alltså två plus två lika med fem. 
Det är nog jag som är dum i huvudet. 
Då ringer kompis Börje mig. 
Ni vet Börje med väghyveln. 
Jag drar hela köret för honom. 
Han håller med. 
Får det också till fem som egentligen ska bli fyra. 
Skönt. 
Nu är jag inte ensam om att vara korkad. 
Okej Börje, vi tar det där med äpplen, päron och hela fruktskålen. 
Det hjälper föga. 
Två korkar är bättre än en. 
Tack för hjälpen, Börje.

 

Inga kommentarer: