söndag 9 januari 2022

Efterlysning: För 70 år sedan hittade jag ringen i sandlådan-hjälp mig lösa gåtan

 

Titta noga på bilden här ovanför. Ringen hör utan tvivel hemma inom det svenska Flygvapnet. 
Ser både vingarna och kronan tydligt. Flygvapnets kännetecken. Sliten. 
Visst. 
En märklig ring i silver, är det allt. 
Frågan är vad det är för ring. 
Fick man den efter utbildning som stridspilot på numera nedlagda F5 i Ljungbyhed? 
Vet inte. En gåta som jag hoppas någon kan hjälpa mig lösa. (texten fortsätter efter bilden)

På ringens sidor obegripliga nedslitna tecken. 
Gåtan blir inte mindre av min egen historia med ringen. Jag fann den i sandlådan när jag var 5-6 år gammal 1952. 
Älskade sandlådan. 
Där anlades vägar. 
Kördes små bilar av trä. 
Grävdes djupa hål i den lösa sanden med en rejäl plåtspade. Plötsligt låg den där i sanden. 
Ringen. 
Någon måste ha tappat den.
Vem?
Ja, säg det.
Tyckte den var väldigt tuff.
Jag har bevarat den väl under de 70 år som gått sedan dess. Bar den stolt som barn. Sedan blev mina fingrar som prinskorvar. Ringen för liten. 
Nu undrar jag, om det finns någon som kan hjälpa mig lösa mysteriet? 
Vad är det för ring? 
Jag väntar med spänning.
 

 
 

Inga kommentarer: