söndag 23 januari 2022

Lommabon Peter med luppen: Mysteriet med flygarringarna på väg lösas?

Här sitter min lumparkompis, Peter, med vårt senaste vapen för knäcka gåtan. 
En lupp. 
Jag fann ringen i sandlådan för 70 år(1952) sedan. Själv var jag en söt liten rar gosse på 5-6 år. 
Tog hem ringen. 
Bevarade den som en hemlighet. 
För en tid sedan skrev jag om flygarringen-för det är en flygarring-på bloggen. Skickade ut länkar till när och fjärran. Frågan var, vad för sorts flygarring? 
Ingen har lyckats knäcka gåtan. 
Inte ens Flygvapnet. 
Tipsen som ramlat in många. 
Alla fel. 
Då kommer Lommabon Peter farandes med sin lupp. Den förbannade ringen synas i sömmarna. (texten fortsätter efter bilderna)

 
Detta fick Peter fram: 
”Från vänster till höger: tillverkare, stad, de tre kronorna är kontrollstämpeln och S:et anger att det är silver, 925 är lödigheten dvs promille rent silver och slutligen koden för tillverkningsåret. 
I ringen står NJ som tillverkare, symbolen för vilken stad visar Stockholm, lödigheten saknas, men är då antagligen standard 830, och årsangivelsen S8. 
Det betyder att ringen är tillverkad av Nordiska Juvelaktiebolaget i Stockholm 1944.” 
Peter har knäckt en mängd viktig information. Tack för den inringningen.
Det märkliga i kråksången, är att när Kristian 35 mil bort, läste min efterlysning studsade han till. 
Kristian hittade en liknande ring på en sjöbotten för 2-3 år sedan med stämpel från 1941. 
Två likadana flygarringar med olika årtal. 
Mysteriet tätnar. 
Vad är det för flygarringar? 
Peter får luppa vidare.
FOTNOT. Peter och jag gjorde lumpen tillsammans på Krigsflygarskolan, Ljungbyhed. Det var samma år som Bror Rexhed lade fram Du-reformen.

 



 

Inga kommentarer: