tisdag 4 januari 2022

Så grävde jag fram den fantastiska historien om Sitting Bulls fästmö

 

Oljemålningen av den legendariske Hunkpapa Lakota-ledaren Sitting Bull (siouxhövdingen) är gjord av kvinnan till höger, Caroline Weldon. Mer om paret senare. 
Mitt intresse för ursprungsbefolkningen i Nordamerika formades av Hollywood under uppväxten. 
Det gav mig en skev och falskt bild av detta nomadfolk. 
När jag blev vuxen läste jag in den sanna förskräckliga historien om deras bittra öde. 
Jag besökte indianreservat i USA. 
En midsommar i USA blev jag och min familj till och med adopterade av en indianstam. Bjöds också in till en eldig sammankomst. Vilket på sitt vis var omtumlande. 
För över 20 år läste jag om att Sitting Bull faktiskt levde en kort tid tillsammans med Caroline Weldon. En vit kvinna från New York. Min nyfikenhet var väckt. Vem var hon? 
Där tog det stopp. 
Dåtidens Internet tom på uppgifter. 
I måndagskväll såg jag att SVT Play lagt ut filmen, "Woman Walks Ahead". (texten fortsätter efter bilden)

Det visade sig att filmen handlade just om aktivisten och porträttmålerskan, Caroline Weldon. 
Hon gav sig ut bland de råbarkade busarna i Vilda Västern. Hamnade i indianland. 
Sitting Bull skulle förevigas i en oljemålning. Vilket hon lyckades med-se vinjettbilden. 
Snacka om hjältesaga. 
Vilket mod. 
Filmen, "Woman Walks Ahead", genomslag gigantiskt. Turisterna flockas numera kring oljemålningen av Sitting Bull. Han hänger på en vägg i State Historical Society of North Dakota.
En gång i tiden köpt av en soldat för två dollar.
Däremot nuddar filmen endast vid deras kärleksaffär. Efter filmen finns numera alla tänkbara uppgifter om paret på Internet. 
Jag blev golvad.
Caroline Weldon levde mellan1844-1921. Omkom i en lägenhetsbrand i New York. 
Sitting Bull ca 1831-1890 blev mördad. 
Hon ligger begravd på en kyrkogård i Brooklyn, New York. Medan det råder oklarheter om Sitting Bulls gravplats i South Dakota.
Tala om Romeo och Julia. Fast på ett annorlunda vis som inte ens William Shakespeare kunde drömma om.
FOTNOT: Idag är inte ordet indian politiskt korrekt. Ordet anses rasistiskt. Döm själva. 

 

Inga kommentarer: