tisdag 11 maj 2010

BLOGGENS smörgåsbord-från drakhuvudfisk till Vårdcentralen som blev Vädercentral.


Här står Lommas storfiskare och njuter över fiskelyckan i Ishavet. Den översta bilden är grannen Peter. Den undre bilden är svärsonen Patrik. I famnen har de var sin röd bamse, en s k kungsfisk som ingår i drakhuvudfamiljen.
I morgon ska det bära av hem igen ti
ll Lomma från Söröya i Nordnorge. Det blir en kraftig övervikt på flyget, för fiskafänget har gett rejäla pjäser (förhoppningsvis).
Välkomna hem!

I dag ringde min facktidning, Journalisten, och intervjua mig om det där reklamtricket jag utsattes för i går-se gårdagens inlägg.
Det är bra att reportern Pär Jansson är på hugget som Peter och Patriks kungsfiskar. Den där utvecklingen när ma
n försöker snärja bloggarna med oetiska metoder, måste beivras.
I dag blev jag erbjuden en fri kryssnin
g till Helsingfors.
Man måste vara populär.

Bloggens kulturreporter, BG, har synat den polska staden Krakow i sömmarna. Det är en skön stad. BG är som vanligt lyrisk över sina upplevelser. I ett rasande tempo, han har alltid ett rasande kulturtempo, forsade han förbi Oscar Schindlers berömda fabrik som vi lärde känna i Steven Spielbergs berömda film Schindlers List.
-En upplevelse, säger BG och drar Krakows kulturliv i ett huj.
Annars började jag morgonen på Vårdcentralen i Lomma. Det var gott om folk i väntrummet. Alla skulle lämna blodfyllda rör, själv bidrog jag med ett halvt dussin rör. Ni ska veta, att det är här man får höra ett och annat om tillståndet i byn.
Dagens stora snackis i Lomma var vädret. A
lla var förundrade över den kyliga våren som mer påminner om den onödiga månaden mars.
Då säger Stig, kan vi kalla honom för, som sitter bredvid mig:
-Jag har fört en noggrann statistik i 13 år över vädret i Lomma. Årets maj månad är i särklass den kallaste i byn. Inget tidigare år har vädermässigt varit ens i närheten.
Jaha, nu vet vi det.

Sedan gick jag till tandläkaren och fick slutfört en påbörjad rotfyllning.
Där var det tomt i väntrumme
t.
Tacka fan för det
.



FOTNOT: Bloggen tackar bildspanaren, Benny, för det framgångsrika arbetet med att spåra bilderna på Peter och Patrik. Utan denna gedigna insats, hade världen varit två kungsfiskar fattigare. Tack.

Inga kommentarer: