fredag 14 maj 2010

Taken i Lomma rensas från måsägg


Nu plockas måsäggen från våra hustak. Vi boende andas ut från terrorn av häckande, ruvande och hiskiliga måsskri. Jag har skrivit om vårt problemen med häckande fiskmåsar förr.
Förra sommaren exploderade det. Vid fyra-tiden varje morgonen i månader utbröt en kakofoni av sällan skådat slag.
Min kopmis Björne stod till slut inte ut. Han flydde hem till Stockholm och Söders frisamma nejder.
Grannen Kjell har som jag och många andra av de boende levt mitt i farsoten
-Det började för fyra år sedan. Fram till dess hade det inte varit något problem, säger han.
Måsar ska det finns i havsbandet. Visst, mot det finns inga invändningar.

Grejen var den att en dag upptäckte Herr Mås och fru Mås våra taknockar. De var perfekta för bosättning. Ungar föddes och vi boende tyckte det var hur gulligt som helst.
Nästa år återvände ungarna som vuxna och byggde ut måssamhället. De blev fler och fler och fler och till slut gick allt åt helvetet.
VI STOD INTE UT!
-Gör man inget åt problemet, får ni ett helvete, upplyste oss Anticimex, precis som det inte redan var ett helvete.
Fråga min kompis Björne.
Nu plockas det alltså ägg på takåsarna för glatta livet. Varje vecka klättrar äggjagarna omkring på taken.
Vi boende ser fram emot en terrorfri sommar.
Tack Anticimex.
Fast det finns dom som har värre problem, tex med björnar...


1 kommentar:

Chokladpralin.se sa...

Jag kan tipsa dig om var kommunen lämnar sina måsägg de plockar från taken... de görs om till godis hos Chokladpralin.se!

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6102&art=2632707

Tjipp tjipp och hej!