måndag 31 maj 2010

Carl Bildts svettiga dag

Mellan varven kraschar planeringen. Du vet hur det är när du ska gå till tandläkaren, men drabbas av plötsligt magsjuk natten före. Matt och eländig får du ringa och avbeställa en rotfyllning.
Carl Bildt far och flyger och drabbas tydligen aldrig av magsjuka. Även om han nu skulle åka på någon indisk rally variant, måste han knipa och köra vidare.

Tidigt i morse, måndagen, hade han knappt landat från senaste resan, när TV jagade honom ur bingen för en kommentar om den nesliga kapningen av Ship to Gaza. Det blev en s k telefonare med både SVT och TV4 och radion och tidningar och allt vad det nu var.
Därefter satte han full fart mot UD, jobbet. Jag tror knappt han fick i sig någon regelrätt frukost som fått en dietist nöjd och belåten.
-Full rulle, löd stridsropet.
Otaliga möten och så nypa Israels ambassadör i örat.Ja, sedan flyget till Sturup och biltransport till Lund och Utrikespolitiska föreningen. Intervju med TV4-se ovanstående bild.
Mitt i röran skriver han på sin berömda blogg:
"I de tidiga timmarna var jag i kontakt med Catherine Ashton och vi tog också initiativ till ett möte i Bryssel med EU:s utrikes- och säkerhetskommitté."

På kvällen är han tillbaka i Stockholm och 21.00 sitter han i Aktuellt med Lennart Persson. Fast någonstans på vägen till TV-huset skriver han åter i sin blogg:
"Nu hoppas vi att det extra möte med FN:s säkerhetsråd som äger rum i New York senare i natt skall leda till att man ställer sig bakom den linje som vi under dagen enat EU kring."
Lägg därtill otaliga radio-och tidningsintervjuer. Utländska media. Tusen andra som rycker och sliter i honom.
På onsdag ministermöte om Västra Balkan i Sarajevo.
Han avrundar dagens blogginlägg med:
"Säkert kommer denna händelseutveckling att prägla också betydande delar av min morgondag. I alla händelser kommer den att inledas i TV:s olika morgonsoffor."
Jag tror jag väljer rotfyllning i stället.

Inga kommentarer: