söndag 3 januari 2021

Region Skåne vill bygga ut hemsjukvården-vem betalar notan?

Läser en debattartikel i dagens Sydsvenskan om den framtida sjukvården. 
Det är tunga namn med regionstyrelsens ordförande, Carl Johan Sonesson (M), i spetsen. I korta drag går det ut på digitalisera den framtida vården. 
Genom den nya tekniken som vässats under pandemin ska patienten få vård i hemmet och inte belasta sjukvården. 
”Ett paradigmskifte behövs så att inte vård på sjukhus står i fokus,” skriver regionens treklöver i Sydsvenskan. 
Jag har inga problem med en framtida digitalisering. Tvärtom kan det underlätta för patienten. Om det nu sköts på rätt sätt, vill säga.
Det finns bara en hake, nog så allvarlig. 
”Kommunerna och deras sjuksköterskor, är viktiga för nära vård ska kunna fungera,” heter det vidare. 
Vad man syftar på är den hemsjukvård som finns i dag. Märk väl hemsjukvården är inte att förväxla med hemtjänsten. 
Själv fick jag hemsjukvård under ett par månader 2014. Vårt spanska pinjebord-se överste bilden här ovanför-förvandlades till ett apotek/vårdcentral. 
Den hemsjukvård jag fick av Lomma kommun var för övrigt fantastisk. 
Det fungerade utan problem. Till hundra procent. 
Det trista var, jag fick betala den livsviktiga vårdinsatsen i mitt hem från egen kassa. 
Kostade fläsk.
Sjukvård är nämligen dyrt. 
Det hjälpte inte ens att jag hade frikort inom Region Skånes vårdgaranti. 
Om detta nämnder inte Carl Johan Sonesson (M) eller gruppledarna, Annette Linander (C) och Per Einarsson (KD) något om. 
Så, kära vänner. 
Vem kommer får betala mer för den svenska vården i framtiden? 
Jo, du och jag. 
Trist men sant.
Det finns en osylig mur mellan landets kommuner och regionerna. I vart fall, när det handlar om sjukvård.
Calle Rockbäck
Lomma

 

Inga kommentarer: