torsdag 14 januari 2021

Vaccinsoppan: ”I natt fick jag sprutan”

 

Don Martin soppar till det. 
Min absoluta favorit som illustration när livets röra blir som värst. 
För tillfället är vaccinröran oslagbar i sammanhanget: ena dagen 90 000 doser, för näst dag krympt från10 000 till 4000, i morse svepte 3 500 000 doser förbi i brådrasket. 
Anders Tegnell som ska vägleda oss, pratar mest luft. Regionerna köper kylskåp som klarar 80 minusgrader ena dagen, för nästa dag prata om 40 graders kylförvaring. Min egen kyl ligger på 2 plus grader. 
Körd i sammanhanget. 
Stefan Löfven tycker om kylskåpskall fil. 
I natt ringde min gode vän läkaren. 
”Calle, jag har fått ett parti vaccin mot covid-19 från en forskarkompis på Pfizer. Kom hem till mig, så ska jag vaccinera dig.” 
Ett sådant erbjudande tackar man inte nej till. Han gav mig sprutan. 
Jag skrek rakt ut av lycka. 
Gjorde high five med mig själv i nattmörkret. Hustrun vaknade. Skrek sömndrucken rakt ut: 
”Vad gör du?” 
Jag vaknade. 
Ville först inte tro det var enbart en dröm. Upplevde en gudomlig eufori.
”Jag har fått sprutan. 
Vaccinet. 
Holger gav mig sprutan.” 
”Du är inte riktigt klok,” kved hustrun och somnade om. 
Så långt har det alltså gått. Vaccinsoppan tar sig in i drömmarnas värld. 
Don Martin är inte riktigt klok. 
Det är inte jag heller.
I dessa tider är det helt okej bli galen.

 
 

Inga kommentarer: