lördag 23 januari 2021

Kostymen från helvetet krossade mina drömmar-slutade med 100-årig lycka

 

Bilden som fortfarande får mig känna vrede: ledsen. besviken och uppgiven. 
Precis så som jag kände mig när bilden togs av mig för 67 år sedan. 
Tiden läker alla sår, heter det. 
Det stämmer inte alltid. Taggen sitter fortfarande djupt förankrad i mig. 
Den bruna kostymdjävulen med golfbyxorna, vit skjorta, fluga, korta vita strumpor, blanka bruna lågskor, toppluvan på bakre knoppen och så då skolväskan. 
Portföljen. 
Uppställd framför plaskdammen på Ellstorp i Malmö. I vänster bildkant för inte skymma vattenstrålen med sin kaskad. Jag skulle börja i första klass. 
Småskolan. 
Mina idoler var Hopalong Cassidy, Tom Mix, Kapten Miki och Sitting Bull. Min framtid såg jag som cowboy eller indian i Vilda Västern. Så skulle det sluta med kostym, golfbyxor och inte minst gummibandsflugan. 
Ni förstår själva. 
Krasch i Vilda Västern. 
En stolt mamma klädde upp gossen. 
Jag var rasande och kan fortfarande 67 år senare känna samma vrede. 
Utklädd. 
Hopalong Cassidy eller Sitting Bull kunde väl inte få se ut så här? 
Förnedrande. 
Jag protesterade. 
Högljutt. 
Hjälpte föga. 
När söndagen kom ringde mina lekkamrater, Arne och Pelle, på dörren. Arne undrade om jag ville följa med på matiné och se en cowboyfilm. 
Hemskt gärna, svarade jag. 
Inte utan kostymen med golfbyxorna, kontrade mamma med barsk stämma. 
Aldrig, skrek jag. 
Då går jag inte alls. 
Jag stannade hemma för slippa den förhatliga utrustningen. Glömmer det aldrig. 
Numera bor Arne också i Lomma. Han är gift sedan mer än 50 år med Bodil Wirén som är lokal kändis i kommunen. 
Jo, vi två par har tillsammans varit gifta i över 100 år. Det klarade inte ens Hopalong Cassidy av. 
Tänk som det kan sluta.

 

Inga kommentarer: