lördag 30 januari 2021

Här har du ditt frimärke-Andreas Palickas Fantomräddning mot Frankrike

 

Det finns målvaktsräddningar. Och så finns det målvaktsräddningar som är Fantomräddningar. 
Det har jag sett några stycken i mitt välfyllda sportliv. Sedan finns det Fantomräddningar med guldkant som ingen klarar av. Förrän i Sveriges VM-semifinalmatch mot storfavoriterna Frankrike. 
I slutet av första halvleken kommer Valentin Porte in från högerkanten med full fart. Svävar liksom i luften och brassar på med en raket. 
"Mål," tänker vi alla. 
Det är då den svenska målvakten, Andreas Palicka, gör en Fantomen med guldkant. 
Han förlänger sitt högra ben, så han går i spagat eller split. I luften! 
Räddar med stortån högt över huvudet. 
Det ska inte gå, men Palicka gör det omöjliga. En gymnastisk övning i olympisk guldklass. 
Där satt den. 
Räddningen.
Fantomen med guldkant. 
Vår handbollsprofessor, Claes Hellgren, tappade all sans och förnuft. 
”Jag har aldrig sett något liknande. En klassisk räddning som kommer gå till historien,” sa Claes Hellgren i TV. 
Så kom det. 
Inte en gång utan flera gånger. 
”Borde bli ett frimärke.” 
Då ska ni veta att Hellgren sett fler handbollsmatcher i sitt liv, än det går att räkna till. 
Då gjorde jag ett frimärke av räddningen på skoj. Så, Claes Hellgren, här har du ditt frimärke med Fantomen och allt. 
I morgon-söndag-möts Sverige-Danmark i VM-finalen. Danskan, Winnie och jag, kommer sitta och skrika på var sitt håll. Fast i samma bostadsrättsföreningen i Lomma. 
Det blir en match med Andreas Palickas stortå i huvudrollen. Kan man få beställa ett dubbelt frimärke?

 

Inga kommentarer: