måndag 18 januari 2021

Coronadebatten i SVT: Vårt hem är vår borg i hysterin

 

Vi börjar känna oss som Mimmi och Musse Pigg. 
Tecknade figurer. 
Sedan mars månad förra året har jag och hustrun levt i karantän. Vårt hem är vår borg med vindbryggan uppfälld. Sönerna har passersedel vid leverans av mat. Då gömmer vi oss i ett angränsande rum. 
Umgänget äger höjda röster. 
Mellan varven smyger hustrun ut som en tjuv om natten och handlar på Coop eller Willys. Tidigt på morgonkulan med tomma butiker. 
Mellan varven kör jag ut med min el-scooter. Är alltså i rörelse. Fångar det magra folklivet i Lomma, med väl så godkänt avstånd till medborgarna. 
Har följt Folkhälsomyndighetens presskonferenser sedan starten den 6 mars. 
Känner oss väl bevandrad i problematiken. 
Tror vi. 
Ingen vet, nämligen.  
Därför upplevde vi SVT:s genomarbetade generaldebatt i söndagskväll som en gäspig repris på reprisen. 
Inget nytt. 
Anders Tegnell, Stefan Löfven, Lena Hallengren osv, visade sig kunna lika mycket om dåtiden som om framtiden. 
Ingenting, med andra ord. 
Än en gång slängde Tegnell åt mig: 
”Folk smittas framför allt på två ställen. På arbetsplatsen och hemma.” 
Hemma? 
Smittas i min borg? 
Med uppfälld vindbrygga? 
Det var det jävligaste. 
Musse Piggs påsar under ögonen blir allt tyngre.
Jag tror jag får ringa till Musse Pigg veteranen, Lasse Åberg.

 

Inga kommentarer: