måndag 25 januari 2021

Grön vinter i Lomma?

 

Norrland dränks med snö. 
SMHI kan visa upp enorma snödjup. 
I Lomma kan vi som mest visa upp frostnupna gräsmattor på morgonkvisten. 
Gräsmattorna gröna. 
Hasseln blommar som får pollenallergiker nysa. 
Grön vinter i Lomma är nämligen det mest vanliga vinterläget. Lite puder från och till, är för det mesta det bästa vi kan visa upp. 
Lommaborna får faktiskt gå tio år tillbaka i tiden. Då var det en rejäl snövinter med sträng kyla. 
Jag vet, för jag har skrivit om vintervädret i Lomma på bloggen varje vinter. 
Löpsedeln om grön vinter körde jag ut första gången redan 2012. Sedan dess har den blivit en följetong. 
Trist för barnen. 
Bra för oss åldringar med darriga ben. 
Fast än ska vi inte vara säkra på en grön vinter i Lomma kommun. 
Vi har februari framför oss. 
Normalt en tuff vintermånad. 
Därför har jag satt ett frågetecken i rubriken. 
Grönt kan fortfarande bli vitt, sanna mina ord. Lika osäkert som vaccinsprutan vi pensionärer lovats i februari. 
Fram till dess: se över snöskyffeln, håll avstånd och tvätta händerna.

 

Inga kommentarer: