måndag 4 januari 2021

Linnèas galna nyårsresa-från Bahamas till coronahelvetet i Lund

 

Linnéa är akutsjuksköterska på Lunds Universitetssjukhus. Det är hon i skyddsutrustningen på bilden. 
Linnéa är alltså en sådan där ängel som tar första stöten, när det kan gälla liv i den tunna linjen mot döden. 
Inte alls omöjligt hon varit med om att rädda mitt eget liv. I så fall, tack för det, Linnéa. 
Det är under mer normala arbetspass för Linnéa. 
Numera i pandemins helvete är alla hennes dryga arbetspass onormala. 
Läget tufft: lååånga arbetspass, för lite sjuksköterskor och akuten förvandlas till en krigszon vissa dagar. 
”Vi är ett tappert team som arbetar här. Det är ingen enkel miljö just nu,” berättar Linnéa för mig och fyller på med: 
”Jag börjar bli riktigt orolig faktiskt. Vi är alla trötta och slutkörda och det kommer nog dröja länge innan det sker någon vändning inom vården.” 
Det här har alltså varit Linnéas resa in på det nya året 2021. En galen resa, sanna mina ord. 
Alla har vi gjort en resa. Kort eller lång. Linnéas resa extra lång. Under två år en äventyrlig seglats med familjen över Atlanten via Cap Verde till Sydamerika och Karibien. 
Ni minns säkert när familjen anlöpte hemmahamnen i Lomma i början av augusti i somras. 
Mottagandet pampigt värre. 
För ett år sedan firade Linnéa det nya året 2020 på Bahamas gräddvita stränder. 
Vissa till och med med rosa sand. 
Ett år senare blir det nya året 2021 för Linnéa, en allt mer upptrappad kamp mot covid-19. 
I frontlinjen. 
Tala om att resa. 
Du är min hjälte, Linnéa.
FOTNOT: Länken till familjens hemsida.
 

Inga kommentarer: