fredag 8 januari 2021

Kärt bittert minne: Bildjournalens tävling mellan Elvis Presley v/s Tommy Steele

 

I dag-8 januari-skulle Elvis Presley om han levt fyllt 86 år. En rätt ruggig tanke för oss som var med för 64 år sedan. 
Elvis slog igenom i Sverige med Tutti Frutti på en raspig Radio Luxembourg.
”Wop-bop-a-loo-mop alop-bom-bomTutti Frutti, aw rutti.” 
Året var 1956.
Rock`n`roll seglade in i våra unga liv. Det blev en omedelbar kärlek. 
Ut åkte genast Earl Bostic med en hes saxofon. 
Vi var fast.
Elvis Presley for ever.
Året efteråt dök en engelsman upp på rockhimlen, Tommy Steele. Han fångade omgående unga tösers hjärtan, för Tommy var så söt. 
Nu började en kamp. 
Den tuffare Elvis eller sötnosen Tommy? 
Det blev ett evinnerligt surr på landets skolgårdar. Dåtidens ungdomstidning, Bildjournalen, fångade givetvis upp striden 1958. 
Tävlingen vem vill ni helst träffa i verkligheten sjösattes. Det gällde rösta på sin favorit och motivera varför just du vill träffa din idol. 
Jag skrev om varför just jag ville träffa Elvis Presley och skickade in till tidningen. Första pris tjusigt, man skulle få träffa sin idol i verkligheten. 
Tommy Steele vann till min stora besvikelse. En bitterhet som gnager än i denna dag 62 år senare.
Nu i efterhand har det kommit fram att tävlingen förmodligen var riggad. 
Tommy Steele var ingen omöjlighet vinnaren skulle kunna få träffa. Däremot inte en chans få träffa Elvis Presley som var i färd med spela in filmen, King Creole. Kunde ses i SVT i går. Sedan åkte Elvis in i lumpen. 
Körd. 
Därför såg tidningen förmodligen till att Tommy Steele vann tävlingen. 
Själv fick jag en pins av tidningen som tack för besväret. Den har jag kvar än i denna dag. 
Rock`n`roll på er, mina vänner. 

 

Inga kommentarer: