fredag 8 januari 2021

Coronatiden är noll-tidsoraklet Bodil Jönsson ger mig rätt

 På den amerikanska nationaldagen den 4 juli förra året skrev jag så här på bloggen:
 
"Idag är det lördag. Det känns som det var lördag igår, när det var fredag som förra veckan då det var lördag fast det var fredag, men är lördag hela veckan.
Hängde ni med?
Tiden är noll, i den eviga coronatiden.
Dagarna, veckorna och månaderna har fått fötter. 
Aldrig har tiden gått så fort.
Jag är inte ensam om denna märkliga känsla.
Jag har gjort en hemsnickrad ovetenskaplig undersökning om tiden som inte enbart fått fötter, utan även vingar:
Alla jag talat med, håller med.
Är lika förundrade som jag.
Dagarna, veckorna och månaderna rinner iväg i en hisklig fart.
Varför går tiden så fort i coronatider?”

 

Sex månader senare får vi en förklaringen till varför vi under coronan gått vilse i tiden. 
Tidsoraklet, Bodil Jönsson, skriver i Sydsvenskans webbtidning om hur viruset har smittat vår tidsuppfattning. 
Det är en lång och intressant artikel om den tidsröra vi levt i under snart ett år. 
Äntligen en lärd och kunnig uppfattning om vad jag amatörmässigt skrev om den 4 juli 2020. 
Tänk att jag hade rätt. 
Tiden rasar iväg och känns som noll. Coronan har gjort oss vilse i tiden. 

 

Inga kommentarer: