torsdag 6 oktober 2016

Hattrick i elände

En svensk ska inte förhäva sig. 
Jag bryter mönstret. 
Redan för över fem år sedan skrev jag på bloggen om astmasjuka norska skidåkare som vann gull. 
Ingen brydde sig nämnvärt. 
Nu har härvan till och med fått ett namn. 
Astma-gate. 
Norska skidförbundets trollande med astmamediciner till sina guldbehängda skidåkare rullar vidare på bästa skidvalla. Än har vi på långa vägar inte sett slutet. (texten fortsätter efter bilden)
I fredags slog jag fast att Malmös politiker är korrupta. 
Medan vi andra får betala tusentals kronor för att se MFF:s hemmamatcher, går dessa figurer in gratis.
 ”Rakt upp och ner korruption. Ingen diskussion”, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt i dagens Sydsvenska. 
Skattemyndigheterna slipar redan sina knivar. 
Det stundar vinterkyla i Malmö stadshus. (texten fortsätter efter bilden)
Till slut gårdagens Uppdrag Granskning som drog ut tiggarproppen. 
Ett lysande journalistiskt arbete. 
De grävde djupt ner i dyngan på den bulgariska landsbygden. 
De fann en väl organiserad gangsterverksamhet med en form av zigenarhövdingar i täten som drev tiggeriet i Sverige. 
Halta, lytta, blinda eller vad fan som helst, släpades till Sverige för att tigga pengar åt bovarna. Det blev en magsur information till alla som sjunger tiggeriets höga visa.  
Jag skrev om tiggeriet i Lomma för över två år sedan. Det fortsätter som om inget hänt. Hattrick i rättan tid, kan man kalla mina blogginlägg för. 
Det var skönt att få förhäva sig en liten stund.

Inga kommentarer: