fredag 28 oktober 2016

Syna Påven i sömmarna med hjälp av Kristina Kappelin

Journalister har i regel dåliga kunskaper om religion. Religionsfrågorna är någon som sveps över med vänster hand. 
Lättgods.
Behandlas många gånger som något katten släpat in. Sverige hör också till de länder som med prästerliga steg är på väg bli helt avkristnat. 
Jag ser tydliga tecken i luften inför Påvens ankomst till Lund på måndag. De svenska journalisternas förvirring är påtaglig. 
Katolicismen är den största och den äldsta och ursprungliga "grenen" inom kristendomen, tolkas det också av förståsigpåare. Fast det ser man inte mycket av i svensk massmedia. Någon större fördjupning erbjuds icke oss mindre vetande. 
Därför satte jag oblaten och Kristi blod (vinet) i vrångstrupen när jag började läsa Kristina Kappelins utmärkta bok om Påven Franciskus. 
Reportern, Kristina Kappelin, tar med mig på en resa som slutar i den Heliga Stolen i Vatikanen, Rom. 
Jag som inte kan mer än den där röken ur skorstenen när ny Påve ska väljas, får vara med när Kristina synar Påve Franciskus, kardinalerna m m i sömmarna. 
Det är övermåttan intressant. 
Jag får lära mig hur mycket som helst som gett mig en helt annan syn på Påvens besök i Lund och Malmö.  Kanske till och med skaffar biljett till Påvens framträdande på Swedbank Stadion.
Det, mina kära vänner,  är nämligen större än störst.  MFF:s hemmaborg tar emot självaste Påven. Ack, du milde min tid.
Kristina tillhör också de få journalister i hela världen som får flyga med Påvens plan från Rom till Sturup. Bara en sådan sak. 
Läs boken i röda rappet.

Inga kommentarer: