söndag 2 oktober 2016

”Ska jag behöva beväpna mig när jag besöker akuten i Skåne”

ÖPPET BREV till, regionrådet Henrik Fritzon (s), Region Skåne. 
"Jag följer med förskräckelse utvecklingen inom akutsjukvården i både Malmö och Lund. Våldet tar en allt större plats på mottagningarna för akut sjuka patienter. Så sent som i lördagskväll den 1 oktober sattes polisens insatsstyrka in på akutmottagningen i Malmö. Det är långt ifrån första gången som polisen får belägra Region Skånes akutmottagningar. 
Jag tillhör dessvärre den patientkategori som alltför ofta får söka akuthjälp. De gånger jag kommer med ambulans, blir det oftast en gräddfil rakt in i sjukvårdsmaskineriet. 
Jag vill poängtera att jag alltid fått den bästa tänkbara vård och omsorg vid dessa tillfällen. Mottagandet vänligt och professionellt. 
Nu när jag titt som tätt tar del av allt stök som sker i och kring akutmottagningarna i både Lund och Malmö, känner jag en växande oro över nya akutbesök. Ett akutbesök som för min egen del kan betyda liv och död. 
Kan du garantera akutpatienternas säkerhet? 
Ska jag behöva beväpna mig eller skaffa livvakter, nästa gång jag tvingas uppsöka akuten i Malmö eller Lund? 
Jag hoppas Henrik Fritzon tar sig tid och svarar på mina frågor. 
Med vänlig hälsning 
Lomma den 2 oktober 2016 
Calle Rockbäck

Inga kommentarer: