lördag 5 december 2020

Memoarflik: Mitt möte med Thore Skogman-julens största rimsmed

 

Thore Skogman dog 76 år gammal efter en stroke den 9 december 2007. Thore dog mitt i julrimmet skulle man kunna säga. 
Han efterlämnade sig 3000 låtar som han skrev och komponerade: Penninggaloppen, Fröken Fräken, Tiotusen röda rosor, Twist till menuett, Plättlaggen, Surströmmingspolskan, Min gitarr med många, många fler klenoder. 
Odödliga dängor som hamnade på Svensktoppen. Thore skrev lika många låtar som Dolly Parton. Knappast man tror det är sant. 
Efter Thore Skogman gått till de sälla jaktmarkerna dog också hela hans enorma produktion.
Trist men sant.
Min egen minnesbild av Thore, är emellertid som rimsmed i en julstuga jag producerade för många år sedan. Han ställde gladeligen upp. 
Julklappsfolket fick höra av sig, för få sig ett rim. Rimsmeden Thore Skogman fångade klapparna i flykten och sprutade ur sig rim. 
Det var helt otroligt. 
Rena rama kulsprutan. 
Fidelibombom, sjöng han mellan rimramsorna. 
Utan tvekan var Thore Skogman julens största rimsmed. Ingen har vaken förr eller senare kommit ens i närheten av mästaren. Själv dog mina försök till julklappsrim för alltid. 
Överkörd.
Tack Thore, jag glömmer dig aldrig. 
Därför blev jag extra glad åt Bo Sjökvists TV-dokumentär om jättestatyn Kalle Västman i Hallstahammar. 
En pärla i sammanhanget. 
Kalle Västman-Thore Skogmans alter ego.

 

Inga kommentarer: