måndag 14 december 2020

Lommas kommunhövding talar ut om ”snytningen”

 

Det var i samband med invigningen av Lommabanan i lördags som Lommas kommunalråd, Robert Wenglén(M), plötsligt tog upp en maffig näsduk i den digitala direktsändningen. 
Och snöt sig, skrev jag i ett blogginlägg. 
I dessa tider med coronan, kan en viftande näsduk få folk ta till flykten. 
Vi har lite till mans blivit överkänsliga för omgivningens agerande. Vilket naturligtvis kan ha sina fördelar i kampen mot covid-19. 
Överlägset flest av bloggläsarna höll med mig. Vissa tyckte till och med det var festligt. 
Sedan finns det alltid gnällspikar. 
Någon ansåg det naturligt med rinnande näsa i kylan. En annan tyckte jag inte skulle skriva alls. En tredje ansåg att kommunalrådet nog torkade sina tårade ögon. 
Det är självklart att man som gammal journalist reagerar i coronatider, när kommunens ledande politiker plötsligt halar fram en näsduk i direktsändning och tycks av allt att döma snyta sig. 
Hur var det då i verkligheten? 
Jag kontaktade, Robert Wenglén, för reda ut historien: 
"Jag är inte förkyld och snöt mig inte. Jag torkade näsan vilket jag ofta behöver göra när jag är utomhus. Året runt,” svarade Robert Wenglén mig, utan det minsta sur över det inträffade. Har man efterträtt, Anders Berngarn, på posten måste man ha lite humor. 
Även i dystra tider. 
Det bästa av allt: kommunhövdingen är frisk. 
Avrundar med en överkurs. Ett löp med Anders Berngarn från bloggen den 31 maj 2013. 
Var god skölj.

 

Inga kommentarer: