tisdag 15 december 2020

Sydsvenskan larmar: Äldre i Bjärred nobbas läkarvård-därför är hustrun och jag oroliga sluta i ättestupan

I söndags morse blev det ett bryskt uppvaknande. Sydsvenskan med det rutinerade grävreportrarna, Dan Ivarsson och Jessica Ziegerer, i spetsen avslöjade häpnadsväckande missförhållande inom äldrevården i Bjärred, Lomma kommun. 
Sjuka äldre ska varken få läkar-eller sjukhusvård. Herre min Skapare, det känns som en återgång till nazismens fasor i Tyskland. 
Ett skrämmande beslut av doktor Munira Al-Saadi, chef för den privata vårdcentralen, Sundets läkargrupp i Bjärred. 
Den inlagda bröllopsbilden här ovanför är min hustru och jag. Tagen för mer än 51 år sedan. 
Det var på den tiden åldringsvården sköttes av landstingen. Inte som i dag av kommunerna och privata aktörer. 
På den tiden fanns det s k ålderdomshem och så då långvården, även kallat ”dödens väntrum”. Trots läkartillsyn förfärliga ställen. Absolut inget man längtar efter ska dammas av igen. Idag är det år 2020. 
Inget tycks blivit så mycket bättre. 
Beklämmande. 
Hustrun och jag är nu 70-plussare. Sköter oss än så länge själva. Kämpat i över tio månader hålla oss undan covid-19. Längtar efter få krama om barn och barnbarn. 
Och så nu detta i Bjärred. 
Hur kommer livets resa sluta för oss? 
Orkar knappt tänka tanken. 
Ättestupan rekommenderad av skamlösa läkare?
Det gör ont.
På riktigt.
Nej, fy fan. 
Tröst i bedrövelsen: Lomma Vårdcentral är inte indragen i skandalen. Ännu så länge, kanske det är bäst att tillägga. 
Så länge vi kan, håller vi i alla fall på Malmö FF. 
Sedan får vi se. 
Heja di blåe!

 


Inga kommentarer: