torsdag 10 december 2020

Märkliga saker inträffar i Lomma-korgsamling löste mystisk gåta

 

Mellan varven överträffar dikten verkligheten. Det är då livet har sina ljusa stunder. Något vi alla behöver i denna dystra tid. För min egen del slog skenet ner på Centrumtorget i Lomma. Jag är fortfarande lätt paralyserad av den mäktiga upplevelsen bland korgsamlingen på torget. 
Vi tar det från början. 
I mitt spännande liv hamnade jag en dag på Rynek Główny i polska Kraków, på svenska-Stortorget. Ett av de största medeltida torg från 1200-talet i Europa. 
Såg mig tvungen skaffa en promenadkäpp. 
Kryckorna kvar på hotellrummet. 
Inte så begåvat precis. 
Inne i den väldiga saluhallen intill torget satt en gammal man som också verkade vara från en svunnen tid. Mannen karvade med en kniv fram väldigt ovanliga och vackra promenadkäppar. Jag valde en med skägg-se inlagd bild här ovanför. 
Numera följer käppen ofta med mig ut på mina turer i Lomma. Många beundrar käppen. 
Frågorna otaliga. 
Vem är det skäggiga huvudet på käppen? 
Jag har aldrig haft något svar på gåtan.
Har inte haft den minsta aning om vem det kan vara. Tills i veckan. 
Jag hamnade bland vackra korgar till salu på Centrumtorget i Lomma. 
Stirrade förhäxat på en ytterst ovanlig traktorkorg (350 kr)-se sista bilden. 
Försäljaren kom fram. 
Han visade sig vara från Polen. 
”Ahhh, vilket fin käpp,” sa han. 
”Köpt i Kraków. Vet inte vilken den skäggiga mannen är. Tyvärr,” svarade jag. 
”Det är en schackspelande polsk kung från Kraków ,” sköt mannen in och jag träffades av det där skenet. Ni vet, när livet har sina ljusa stunder. 
När jag kom hem grävde jag vidare. 
Fann en massa polska kungar, men endast Kasimir III(1310-1370) med ett väldigt stort svart skägg. En storslagen kung som även grundade Polens första universitet i Kraków 1364. 
Kungen såg dessutom lika barsk ut som käppens huvud. Visst finns dragen där. 
Han spelade säkert också schack. 
Gåtan löst. 
Tack för det, korgförsäljaren.
Visst överträffade dikten verkligheten.

BONUS: Traktorkorgen


 

Inga kommentarer: